Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, February 1, 2011

Antara Insan TERPENTING Dalam Hidup Aku...

Benar kata pepatah...kalau nak hidup berjaya kena pandai memilih kawan...Alhamdullilah sebab aku telah tergolong diantara yang PANDAI memilih kawan (ataupun sebenarnya mereka2 ini yang sudi memilih aku)...hehehhe

Ajal, Maut, Jodoh & Pertemuan kuasa Allah SWT....kerana KETENTUAN DIA aku telah dipertemukan dengan sahabat di zaman persekolahan yang banyak membentuk aku menjadi siapa aku hari ini. Bermula mengenali mereka sewaktu aku memasuki Tingkatan 4 Ehsan (Account Course), kecuali Nong lah coz aku mula2 kenal dia waktu masuk Darjah 6, tu pun sekejap coz aku kena tukar kelas (sebenarnya turun kelas, maklumlah tak pandai..) tapi nong bukannya ingat aku pun...sedih taau..

Dari Tingkatan 1 hingga 3 aku hanya ditempatkan di kelas yang sederhana, jadinya aku dah biasa berkawan dengan mereka2 yang seangkatan dengan aku...Ntah macam mana selepas keputusan PMR, aku terpilih untuk memasuki kelas 4 Ehsan (waktu aku dulu tak boleh pilih kelas, cikgu yang tentukan mengikut keputusan PMR)

Sedih tak terkata waktu itu sebab aku akan berpisah kelas dan berpisah blok dengan kawan2 aku yang lain...kelas Account & Sains nie terpisah dengan blok bilik guru & makmal sains...aku tetap tak putus asa...tau apa aku buat....

Aku berjumpa dengan Guru Penolong Kanan Sekolah...buat permohonan untuk tukar kelas...nie serba sedikit dialognya :

Cikgu : Ada apa awak datang jumpa saya ?
Aku : Saya nak buat permohonan untuk tukar kelas cikgu...
Cikgu : Sekarang di kelas mana ?
Aku : 4 Ehsan...
Cikgu : haa okey lah tu...kelas Account...cerah masa depan...senang nak masuk universiti nanti..
Aku : Tapi saya tak minat cikgu, saya minat sastera...saya nak masuk kelas 5 Amanah...
Cikgu : Macam nie lah...selepas 3 bulan..sekolah akan buat ujian tahap pelajar...rombakan kelas akan dibuat selepas keputusan keluar. Kita tengok nanti keputusan awak macam mana.
Aku : Errrmmm baik lah cikgu..

Dalam hati aku bersorak riang....YES !!!! senang je nak gagal kan...tak yah belajar...kita enjooyyy....memang satu apa pun aku tak belajar...tapi itulah kan...faktor rakan2 sekeliling banyak memainkan peranan....selepas 3 bln keputusan aku tetap dianggap bagus dan permohonan aku nak tukar kelas tidak diterima...sedihhh kaannnn....

Tergolong dalam kelas yang pandai2 nie (pandai keee)...yang hampir 90% semuanya berbaju biru (Pengawas) ditambah lagi Ketua & Penolong Pengawas pun didalamnya....kami semua sebenarnya setan2 belaka....hahahahahaha.....

Mula2 aku ingatkan student di kelas tu semuanya ulat buku & serius ned jeee tapi tidaaakkk....cuma cara mereka belajar tu berbeza...tumpuan didlm kelas tu yg lain....akhirnya aku menamatkan 2 tahun di kelas Ehsan dengan 25 Agregat (Pangkat 2)..sipi 1 nombor je utk aku sama2 seperti mereka2 di bawah nie...Pangkat SATU (sama pangkat je lah...agregat tak terkejar aku)...waktu aku amik keputusan SPM tu, aku pun frust juga sebenarnya...mujur mereka dibawah nie lah yang banyak memberikan nasihat dan mengembalikan semangat aku....

Tamat holiday kami hampir 3 bulan, keputusan keluar dan permohonan ke Universiti mula dibuat....aku dibantu mereka bertiga dibawah nie pun sama2 buat permohonan (waktu tu mana ada UPU Online kan)......kami isi borang sama2....bincang course & universiti pilihan....siap aturkan universiti yang sama sebab kami kalau boleh tak nak berpisah....tapi itulah seperti yang dikatakan awal2 tadi...segalanya KETENTUAN DIA....sorang2 mendapat tawaran matriks + universiti...cuma aku je yang tak dapat....Nong ke UUM, Huda ke UMT & Yat ke UM (kalau ada yg silap tu sorry ye)...tinggal lah aku dok mendongak langit bilik tido aku....

Ntah macam mana, dengan keadaan keluarga yang tidak berapa nak senang...masalah keluarga yang berlambak2...aku tekad untuk mencari lokasi belajar yang murah dan paling penting cepat habis....nak kerja cepat nak bantu keluarga...selak2 paper akhirnya aku memilih college swasta...Enterpreneurs Development Institute aka EDI College...bertempat di Tmn Melawati...jadinya aku tak perlu tinggal di asrama so boleh lah bantu mak bapak aku berniaga kan....Kat college tu amik course Sains Secretary yang mana major subjeknya sama dengan Sains Secretary kat UITM (pilih course nie ingatkan senang coz dah malas nak belajar kan...rupanya tidak !!!) di EDI semua course yang ditawarkan hanya mengambil masa 2 tahun untuk Diploma...kenapa pendek sebab cuti sem kami cuma seminggu dan kelas penuh selama 5 hari seminggu....dengan yuran kalau tak silap aku antara RM300-RM400 sebulan....

Aku masih ingat lagi waktu keluarga mengalami masalah kewangan, yuran aku tak berbayar yang menyebabkan aku tidak dibenarkan memasuki exam akhir sem....sedih & malu tau bila diarahkan keluar dari Dewan Peperiksaan....mereka2 yang dibawah nie lah yang membantu aku...mengeluarkan wang pinjaman masing2 membantu aku untuk support belajar...memang dah dijelaskan pun hutang RM tu...tapi hutang budi masih tak terbalas...masuk sem 2 aku memerlukan Typewriter...zaman aku tak top lagi komputer2 nie....kat kelas memang ada tapi aku perlukan kat umah untuk latihan kemahiran typing + paperwork...Alhamdullilah, mereka2 dibawah nie jugalah yang membantu aku...Yat menawarkan aku Typewriter milik mak dia yang katanya dah tak digunakan lagi...mulanya aku berat hati nak terima tapi bila fikir untuk beli sendiri...mampu kah aku....jadi akhirnya aku terima offer yat yang pada mulanya dinggap sebagai pinjaman akhirnya jadi milik sendiri...dengan typewriter tu lah cukup kelengkapan aku untuk belajar....Alhamdullilah...

Mak & Abah aku pernah cakap yang mereka dah anggap Yat, Nong & Huda macam anak2 mereka sendiri (memang pun coz mereka selalu bertanyakan perkembangan dan kehidupan mereka2 dibawah nie) Mungkin sebab mereka tengok anak mereka nie "jadi orang" dengan berkawan dengan mereka2 dibawah nie kot...heheheheh...Di tambah pula mak & abah tahu macam2 jenis pertolongan yang mereka2 dibawah nie selalu bagi pada anaknya ini...

Zaman belajar selepas SPM kami berempat memang terpisah....tapi kami masih lagi berhubung tau....tiap kali mereka2 cuti sem...mereka pasti akan datang lepak kat umah aku...dulu bilik aku tu lah port lepak yang paling popular kan....mulanya dulu aku ingat mereka dah tak nak berkawan dengan aku...maklumlah aku bukan belajar kat Universiti pun...bahasa dan topik sembang mereka bertiga berbeza dengan aku...aku mula rendah diri...aku rasa macam kat bawah sangaatt (bukan sebab aku paling rendah ye)...tapi setelah bertahun2...nyata mereka tak pernah berubah...kami sebenarnya saling memerlukan & saling melengkapi...kenyataan yang tak perlu disangkal ye....

Kini aku mampu tersenyum bila terimbas cerita2 dulu...mungkin ada yang mereka sendiri pun dah tak ingat tapi segalanya masih terukir bersih dalam ingatan aku ini. Masalah keluarga masing2 yang tersimpan dalam hati ini, perjalanan kehidupan masing2 yang memberikan semangat untuk aku....dan memori kenangan manis masing2 yang sentiasa boleh buat aku senyum sorang2....

Alhamdulillah, hari ini kami berempat masing2 telah mempunyai kerjaya dan keluarga masing2...semuanya bahagia dengan cara masing2...tapi kami masih kekal bersama...

"Ya Allah, aku bermohon agar Kau kekalkan lah keakraban kami...kuatkan kasih sayang antara kami...jauhkan kami dari perselisihan atau salah faham yang akan menjadi asid dalam hati kami...aminnn..."

Norharyati Elias @ Yat : Terlalu banyak budi kau yang tak terbalas oleh aku...kemurahan hati kau dari segalanya termasuk kewangan telah memberi aku peluang untuk sama2 mengecapi alam remaja seperti yang lain...kau lah yang selalu belanja aku makan...teman kau pergi shopping...belikan aku baju yang memang time tu tak mampu aku nak beli...bagi aku pakai perfume ko yang mahal2 tu...lepak2 kat umah kau....terima kasih yat kerana telah luangkan segalanya untuk aku...

Irni Sazira Ibrahim @ Nong : Kau umpama kakak sulong aku...dari dulu kau selalu sudi mendengar segala masalah aku...dari masalah aku zaman remaja sampai lah dah tua nie...kau juga yang memberi aku nafas waktu sesak zaman belajar dulu...bercerita dengan kau memberi satu kelegaan untuk aku...dan aku tahu kau seorang yang amat mengambil berat....

Nurulhuda Juhuri @ Huda : Kawan ketawa yang tak boleh cerita bab sedih aku kat dia....sebab dia seorang yang terlalu perisau...jadi untuk tidak susahkan hati dia...kebanyakkan cerita2 happy je aku sampai kat dia...sorry ye huda...tapi best berkongsi pendapat dengan dia...dari zaman belajar sampai sekarang..kau lah yang selalu memberi semangat dalam ayat2 kau yang sentisa membuat hati aku terbuka + minda aku berfikir....
Haaaaa...korang berempat...masih ingat gambar kita berempat nie...gambar nie masih kekal tersimpan dalam wallet aku tau..walaupun aku dah bertukar wallet lebih dari 3 kali...korang lak cam ner...masih ada lagi gambar nie...mesti tak de dah kan...jadi terbukti kasih sayang aku lebih kuat dari korang...heheheheh

Akhir sekali aku nak ucapkan TERIMA KASIH yang teramat sangat buat korang bertiga....hanya Allah SWT yang akan membantu aku membalas segala budi & pertolongan korang terhadap aku...teruskan membimbing & menegur aku dalam setiap langkah aku....apa pun yang berlaku...korang kena ingat bahawa AKU SAYAAANGGG KORAANGGG TAAUUUU....

TERLALU BANYAK BUDI KALIAN YANG MASIH & TAK KAN BOLEH TERBALAS

1 comment:

Charm6781_Yatie said...

kau buat aku tersenyum mengimbas kisah silam kite yang ada antaranya aku sendiri lupa. Thank you Zura ;)