Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, September 25, 2012

Raya Aku 2012

Assalamualaikum semua,

Yang nie confirm cerita basi...tapi aku punya sukalah kan nak tulis apa pun...blog aku...apa jadi pun...dah lambat mana pun...aku tetap nak tulis juga....

Aidilfitri 1433 Hijrah masih sama seperti raya aku macam tahun2 yang lepas...jumlah keluarga pun masih tetap sama lagi...insyaallah tahun hadapan ada rezeki bertambah kot.....aammmiiinnnnn

Agenda & aktiviti pun tetap sama...cuma jumlah hari yang berbeza sebab aku hanya berada di Malaysia sampai hari raya ke empat....jadinya kenalah aturkan perjalanan ke semua lokasi dengan sebaik2nya.....

Raya pertama seperti biasa agenda wajib keluarga aku yang mana dah banyak keluarga tak buat dah termasuklah yang tuuutttttt.....berhimpun satu keluarga untuk acara bersalam-salaman...walaupun jumlah keluarga tak ramai hanya kami berlima tapi pada aku itulah yang paling bermakna....selesai bersalaman & bermaafan satu lagi acara wajib ialah bergambar keluarga....senang nak kesan perubahan setiap tahun ;p

Acara wajib yang Alhamdullilah kami masih mampu mengekalkannya ialah menziarah pusara arwah adik aku di pagi Aidilfitri...mungkin banyak pendapat yg aku dengar...macam2 komen dah sampai kat telinga....ada yang kata bukannya wajib menziarah kubur nie....setakat doa dgn baca Yassin kat umah pun boleh....TAPI aku punya prinsip aku sendiri...selagi aku mampu & diizinkan Allah SWT aku akan menziarah pusara adik aku pada setiap pagi raya. Pada aku itulah satu2nya masanya & tanda kami sekeluarga meraikan Aidilfitri bersama kenangan arwah adik...rindu sangat pada dia....kalau dia masih bernyawa pastinya keluarga aku bertambah meriah....mesti dah khawin dah and aku pun dah bergelar Mak Long kot....eermmm indahnya.....

Untuk tahun nie kami sekeluarga decide utk terus pulang ke kampung setelah selesai menziarah pusara arwah adik....jadinya siap2 bawa barang & kemas rumah untuk ditinggalkan.....dan seperti tiap2 tahun setelah hampir 8 tahun aku berumahtangga...lokasi pertama raya aku ialah pulang ke kampung belah suami dahulu di Kuala Kangsar....kami memang tak de sistem giliran macam orang lain atau sistem undi apa bagai...tiap2 tahun nie lah acara wajibnya....senang kan....dua2 dapat bersama keluarga pada hari raya pertama !!

Sampai sahaja ke kampung suami di Kuala Kangsar kami terus melawat pusara arwah mak suami...eh jangan silap faham pulak...sebenarnya arwah MAK tu ialah NENEK suami aku...maklumlah semenjak lahir die dijaga oleh neneknya maka panggilan pun ikut sama macam 2 orang mak saudaranya yang masih tinggal dengan Neneknya waktu tu....Untuk tahun ini juga kami decide untuk masukkan acara nie dalam agenda wajib aku & suami...sebelum2 nie asyik nak tunggu orang lain lah...tunggu nak pergi sekali lah...last2 macam2 alasan keluar...jadi seperti yang aku cakap dengan suami aku...tak perlu tunggu sape2...kita nak pergi kita pergi je...yang lain terseeeraaahhhhh........

Selesai menzirah teruslah pulang ke rumah Opah yang mana sebenarnya ialah Moyang Tiri suami ku....rumah dialah tempat kami berhimpun maklumlah belah suami aku dah tak de sape2....so acara wajib kat Kuala Kangsar nie ialah masak dan masak....makan dan makan....sampaikan tak sempat langsung nak tengok rancangan raya apa yang best kat TV hahahahahaha......

Petang raya kedua kami bertolak untuk ke kampung aku pulak...acara wajib aku tahun nie ialah nak menziarah 2 orang sepupu rapat aku yang bersalin anak pertama yg mana menunggu zuriat hampir sama macam aku. Kemudian nak menziarah 2 orang Tok (nenek) aku. Yang belah abah memang sakit dah lama, yang belah mak Alhamdullilah masih sihat. Acara wajib side aku tak de masak dan masak...tak de makan dan makan.....kami memang setiap tahun penuhkan dengan menziarah sanak saudara....jumpa mak2 saudara yang mana merupakan adik beradik abah & mak aku....setahun sekali dapat berjumpa kan.....

Waktu nie juga aku dapat lah melepaskan rasa teringin & rindu kat Pasembor Padang Kota dan Nasi Kandar Line Clear...nyum nyum....malamnya layan bunga api lak..maklumlah umah Tok aku nie tengah2 sawah bendang...makanya memanglah lapaaannggg.....

Pagi raya ke empat kami bertolak balik ke KL dah...OTW tu kami singgah jap kat umah ATOK kesayangan suami ku...hehehehe Dato X YDP MPS.....kampung belah isterinya di Taiping...dia dah ada rumah sendiri pun kat sana....persinggahan yang sekejap tak menjadilah bila dah dihidangkan dengan Nasi Minyak bagai & sembang lepas satu topik ke satu topik....

Dengan jalan yang amatlah sesaknya...kami sampai KL dalam kul 1 pagi....yang mana kami perlu berada di Airport jam 5 pagi....kain baju yang balik kampung tu nak kena basuh dulu...nanti sakit nak mendobi baju berlonggok....nak kena packing untuk holiday 4 hari 3 malam kami lagi...makanya tak tidolah utk hari itu.....

Kemana kami pergi....yang tu kena tunggguuuuu.....buat masa nie layanlah gambar raya yang lebih kurang same je setiap tahun nie ye.....

Mak & Abah

Kami 4 Beranak

 Kami Sekeluarga

 Masih Berdua

 Mahligai yang kudoakan menjadi Syurga hingga Akhirat...amminnnn

 Tahun nie kami balik dengan keta ATOK...kereta suami ku rosak huhuhu
Pusara arwah adik....Al-Fatihah buat Norazlan Bin Zainul

kat umah tok aku di tengah sawah bendang.....

Insyaallah panjang umur murah rezeki ketemu lagi di Aidilfitri tahun hadapan......ammiiinnnnnn


No comments: